Sök på produktnamn, maskiner, teknologi eller lösningar du är intresserad av.

Så arbetar Adlibris med automatisering

E-handelsjätten Adlibris håller på att bygga ut sitt huvudlager för att öka automatiseringen och kunna hantera nya produktkategorier. På Teknikdagen 20 september får du höra hur Adlibris arbetar.

Av: ITO PallPack 15 augusti 2019 Seminarium, Vi informerar
Adlibris e-handel

Adlibris håller på att bygga ut sin huvudanläggning i Morgongåva, som ligger mellan Uppsala och Sala.
– Vi vill ha mer automatisering, det blir större ytor och vi vill skapa effektivare processer. Vi vill bli bättre på att hantera bredare sortiment med fler olika varukategorier än de som vi haft traditionellt sett, säger Anders Larsson, Supply Chain Manager på Adlibris.

Du ska tala under rubriken ”Om att möta morgondagens kundkrav” på Teknikdagen i Stockholm 20 september.
– Ja, jag ska prata om strategisk förändring och effekten på logistiken ur ett e-handelsperspektiv. Adlibris är ju av tradition en nätbokhandel, men vi har nu sedan 4–5 år tillbaka delvis ändrat strategi där vi går mot att bli ett e-handelsvaruhus och för att möjliggöra det krävs en hel del investeringar i vår logistik, både vad det gäller nya lokaler men också vad gäller automation.

Vad kan man lära sig genom att lyssna på dig under Teknikdagen?
– Jag tror man kan lära sig av Adlibris resa under de senaste åren och om utmaningarna med att göra en strategisk förflyttning, både fördelar och nackdelar med olika typer av lösningar som vi har valt att bygga och utveckla. Jag kommer att vara generös med att dela med mig av våra erfarenheter, vad vi har tänkt och hur vi gjort och vara transparent med de satsningar som vi gör.

Vad är viktigast att tänka på för en e-handlare?
– Om vi håller oss till logistiken så handlar det mycket om att jobba på ett sätt så att man kan göra så mycket som möjligt så lika som möjligt för så många kunder som möjligt. Det betyder att man vill jobba med generiska processer som tål högt tryck och det är en lärdom som har med produktionslogistik att göra. Det är viktigt för en e-handlare att ha en bred förståelse för logistikens påverkan på totalen.

Hur lyckas man med det?
– Man måste vara noga när man köper in produkter. Det är lätt att bygga upp ett sortiment som är helt förödande för logistiken och som man aldrig kommer att kunna tjäna pengar på även om inköparen har 50 eller 70 procents bruttomarginal på sitt inköp. Det finns många produkter som är förödande för lönsamheten om man inte har förståelse för hur olika produkter påverkar logistik och logistikkostnader. Det är en viktig lärdom som vi har dragit

Anmäl dig till Teknikdagen här. Det är gratis och platserna tar snart slut.

Vi hjälper dig!

Ta kontakt med våra erfarna medarbetare