Truckkörning med en robot
Det är varmt på sommaren, så körportarna till de tre produktionshallarna på ITO Produktion är öppna. I det ena är Roger och Stian upptagna med att ”förinstallera” ett system för robotpalletering på Fatland Ølen, samtidigt som de gör de sista justeringarna av en specialtillverkad palltransportör till Ragasco vid Raufoss. KUKA-roboten kommer förmodligen att palla D-pak med får och fläsk när den tas i drift på Fatland, men just nu är den farligt nära tipplatsen längst fram på Rogers truck. Åtminstone ser det ut så för någon med minimal truckserfarenhet. Så visst visar sig oron vara ogrundad, för Roger har kört truck i en livstid, och är inte nervös för att placera en robot värd några hundra tusen kronor med millimetersnoggrannhet på stålfundamentet som svetsats av hans kollegor i hallen bredvid. dörr. Och eftersom han själv har borrat och gängat fästhålen tvivlar han inte på att allt kommer att sitta perfekt och stå lika stadigt efter några tusen drifttimmar i kundens produktionsanläggning i Rogaland.
Fullt tryck i tre produktionshallar
Vi befinner oss med andra ord i det som ofta är den mest trafikerade av de tre produktionshallarna här i Skjærdalen på Tyristrand.
– Genom att förinstallera anläggningarna här, programmera och testa robot och gripdon, inte minst kontrollera att sensorerna i transportstråken fungerar som de ska, blir det en mer effektiv installation hos kunden, säger produktionschef Tore Myhra . Han har precis lett vår små industrisightseeing i närområdet , men känner sig på säkrare mark här i produktionshallarna.
– Utmaningen just nu är att det är längre leveranstider än normalt för vissa elmotorer och komponenter från olika delar av världen. Sedan måste vi omprioritera lite för att hålla igång medarbetarna, men det löser vi också, säger en man som är van att hitta lösningar.
ITO Produktion i Tyristrand har ett 20-tal anställda, varav tre är lärlingar just nu. Musiken är hög och tonen är bra och många har jobbat tillsammans sedan företaget flyttade hit 2004. – Det här är helt enkelt en underbart trevlig arbetsplats, framhåller två av veteranerna; Roger och Geir.
Bygger sträckfilmsmaskiner
PallPack 8000 är Norges mest sålda sträckfilmsmaskin och både den och PallPack 4000 byggs här i ITOs egna lokaler, i mitthallen. Jan och Erlend håller på att testköra en ”nästan kundfärdig” version av både 4000 och 8000. Då funkar några rullar sträckfilm, eftersom det finns sensorer och motorer för försträckning, höjdavläsning, top sheet control och mycket annat som måste fungera perfekt innan kunderna får använda maskinerna. Vi förstår att den som investerar i en PallPack-maskin inte bara köper en maskin, utan också väljer en leverantör som själv tillverkar och testar teknologen, har ett komplett reservdelslager och har all kunskap som behövs för att säkerställa optimal drift av maskinerna under hela arbetstiden . livslängd.
Tre produktionshallar i samma byggnad
På bottenvåningen hos ITO Produktion finns tre produktionshallar med genomkörsportar, medan det finns separata lokaler för el och bygg på andra våningen, förutom kontorslokaler (för de som behöver sådana…). Även trappan mellan våningarna är egenbyggd, med räcken av stålrullar från palltransportörer.
Det är svårare än tidigare att hitta lärlingsplatser för unga som väljer svetsning, mekanik och montering som karriärväg. För tillfället är det tre yngre anställda från yrkesskolan på Hønefoss som går sin lärlingsutbildning på ITO Produktion, de får allsidig erfarenhet och bra vägledning innan de går vidare till yrkeslivet. Produktionschefen har inte längre siffror på hur många lärlingar som fått varierande arbetsuppgifter och lärt sig ett yrke här.
– Men det är många, ingen tvekan om det, håller både Tore och hans kollegor med om.
Vart tog alla vägen?
Plötsligt är alla salar tomma, och vi förstår att fikapauserna sker på bestämda tider. Nu, en varm junidag, är det kaffe utomhus , på baksidan av byggnaden. Höga bensinpriser är ett av de ämnen som dyker upp kring pausbordet på baksidan av lokalen. Det är kanske inte så konstigt, för här finns folk med både tre och fyra bensinslukande veteranbilar hemma. Eller sju motorcyklar i ladan, som Geir har.
– Ingen frimärkssamlare har bara en stämpel, är hans raka svar när vi antyder att sju tvåhjulingar med motor kanske är för mycket.
Så får det vara, och nu är det sommar och snart semester, så visst blir det några trevliga resor med Geir och gamla MC-kompisar. Han växte för övrigt upp här i Tyristrand och minns väl att de tog tåget till en fest på bygdegården på Geithus i ungdomen. – Det var andra tider, men det har varit en bra tillströmning av yngre hit de senaste åren, så antagligen finns det framtidshopp för Tyristrand, spår Geir. Han är utan tvekan en av veteranerna i Team ITO, och var faktiskt med och byggde produktionslokalen i Skjærdalen 37 på 1990-talet. Geir försäkrar att han stannar här tills han når pensionsåldern om några år och efter det gissar vi på att cyklarna i ladugården kommer att få ännu bättre skötsel och fler resor.
Fikapausen är över, och killarna går tillbaka till verktyg och uppgifter. Men var är tjejerna? Med undantag för kalendertjejerna har vi inte sett några, men vi har hört rykten om att de finns.
– Det är två duktiga tjejer här, men de är inte närvarande i dag, säger killarna.