Hur startar man upp en splitterny automatiserad paketterminal på 17 000 kvadratmeter fem veckor innan Black Friday med ny personal och nya rutiner? Tonny Johansson, terminalchef på Postnords nya moderna paketterminal i Växjö, vet svaret på den frågan – och under Pack@Lunch i Stockholm 20 september berättar han hur.
Postnord invigde den nya paketterminalen utanför Växjö i oktober 2018. Den fungerar som en distributionshubb och sammanlagt arbetar 400 personer här, inklusive brevbärare och chaufförer. Sorteringen täcker hela 9 400 kvadratmeter, maskinen har 528 olika spridningsriktningar och klarar av att sortera mer än 11 000 paket i timmen. Det gör den till en av Nordens snabbaste anläggningar i sin konfiguration.
– Vi har den senaste tekniken som gör att vi behöver ha minimal bemanning. Vi har det så automatiserat det bara går men vi måste lasta på paket till halva maskinen manuellt. Det är kvalitetssäkert, maskinen är mycket mer skonsam mot paketen än tidigare versioner, säger Tonny Johansson.
Du är en av talarna den 20 september, vad kommer du att dela med dig av då?
– Jag ska prata mycket om hur man driftsätter en så stor nyetablering och lyckas väldigt bra, för det har vi verkligen gjort. Det blir huvudfokus men sedan är det ju också en häftig anläggning rent tekniskt.
Kan vi få en liten försmak – hur arbetar ni?
– Vi är en transitpunkt och sorterar upp paketen, från det att de är plockade från lager hos våra kunder och ska skickas ut till mottagare så passerar de vår terminal här. Antingen går paketen i vår uppsamling om det ligger i vårt uppsamlingsområde som är en stor del av södra Sverige, eller ska paketen levereras i det här området, då kommer de till oss från en annan terminal från en annan del av landet och vi sorterar upp dem till 528 olika destinationer.
Vad var den största utmaningen när ni byggde terminalen?
– Det var att vi tidigarelade projektet med fem månader och kortade ner både byggtid och maskinbyggstid och framförallt träning och upplärningstid och sedan gick vi igång exakt fem veckor innan Black Friday. Det var en härlig utmaning att starta en så stor apparat och ha fem veckor att trimma in hela utrustningen för att prestera på topp under Black Friday.
Fakta om Postnords paketterminal
Total yta: 9 400 m2
Styckegodsterminal: 3 500 m2
Distributionshubb: 2 100 m2
Kontor och personalutrymme: 2 000 m2
Medarbetare: Cirka 400
Ankommande transporter/dygn: Cirka 170
Förutom Tonny Johansson kommer en rad intressanta personer och företag att tala under Teknikdagarna i Göteborg och Stockholm:
- Jacob de Leur från Element Logic – ledande nordisk leverantör av AutoStore
- Anders Larsson från Adlibris – om att möta morgondagens kundkrav
Anmäl dig till Pack@Lunch i Stockholm här – det är gratis.