Att växla om till grön hållbarhet är utan tvekan den största utmaningen inom logistiken, både gällande transporter samt lagerdrift. Anpassning till nya regler (du kan vara säker på att det kommer att finnas fler och stramare regler) och kundens nya krav på grönare alternativ.
Oavsett om du tror på klimatförändringar eller inte, om du vill lyckas med din verksamhet och din logistik måste du anpassa dig till de nya förhållandena. Kunderna är mycket mer medvetna om miljö och klimat. Enligt en rapport från Sveriges största logistikföretag PostNord, gör tre av fyra konsumenter medvetna val när de handlar online. Men hur ofta kan konsumenter göra aktiva grönare val inom e-handel just nu? Detta kommer att vara en framtida konkurrensfördel för e-handelsföretag som är lyhörda och miljömedvetna.
Värden är viktigt
Kunderna kräver mer transparens i värdekedjan och som du redan vet har kunden alltid rätt. Denna aspekt är enligt min mening den viktigaste anledningen till att växla om till grönare teknik. Det är oerhört viktigt vilka värden ditt företags varumärke står för. Miljömedvetenhet kommer att bli mycket viktigare för e-handelsföretag och de måste ha transparenta och pålitliga KPI när det gäller energiförbrukning och koldioxidavtryck i värdekedjan.
Kundens aspekt är en sak. Vi har också energipriser för exempelvis el, gas och/eller olja. En sak är säker, vi kommer inte se lägre priser. Jag har många gånger skrivit om hur logistiken med transport och lagerdrift är en viktig marginalförstärkare, särskilt för e-handel. Energiförbrukningen blir allt viktigare och med teknik som är mer intelligent kan du sänka dina lagerfaciliteters driftskostnader avsevärt.
En hel del teknik för intelligent styrning av faciliteter finns redan och används ofta på platser med kallt klimat och dyr el. Detsamma gäller lagerbyggnadstekniker. På platser som till exempel här i Skandinavien bygger vi redan med mycket isolering för att hålla värmen inuti. Vi kommer också att få se dessa byggnader i varmare klimat för att hålla värmen ute och kylan inuti. Dessa byggnader är dyrare men du får en vinst med mindre energiförbrukning.
Mer automatisering
I lagerdriften kommer vi med all säkerhet att se mer automatisering. Det skulle inte förvåna mig om vi kommer att se mer volymeffektiva lösningar för att spara kostnader i storleken på anläggningar, belysning, kylning eller uppvärmning till exempel. Detta minskar miljöpåverkan avsevärt och energiförbrukningen. De flesta robotlösningar kan du implementera i ett standardlager och intresset för dessa lösningar ökar hela tiden eftersom du kan hålla nere investeringskostnaderna på faciliteter. Men nackdelen är att de inte är lika volymeffektiva och ofta fungerar som cobots med människor bredvid och du behöver fortfarande värme/kyla och belysning. Volymeffektiva automatiseringslösningar som kranar, skyttlar eller AutoStore kan du bygga i mörka lådor med separata plockstationer för människor.
De flesta truckleverantörer har teknik för central styrning och övervakning av ett företags maskinpark där du kan se och analysera transporter och effektivitet när det gäller energiförbrukning och hur länge truckarna har kört i ett skift. Du kan också välja att ladda när du har låga priser på natten. Det kan också löna sig att titta på litiumbatterier när du kör intensivt under längre perioder.
Smarta förpackningar
Vissa WMS-leverantörer har också teknik som hjälper till att spara energiförbrukning och även förpackningsmaterial. I vissa WMS har du funktioner för att optimera plockvägar för kortare och snabbare transporter med truckar. Funktioner för att beräkna det mest kostnads- och volymeffektiva förpackningsmaterialet vid orderplock och pack. Det är bara två exempel men det finns många fler om du börjar titta.
Slutligen måste jag säga att det är överraskande hur många människor som skämtar om klimatförändringarna till exempel på ett professionellt nätverk som LinkedIn. Hur många människor som tydligt tar ställning och säger att det är en icke-fråga. Som arbetsgivare skulle jag vara mycket orolig för att ha sådana anställda i min organisation. Som jag skrev tidigare spelar det ingen roll om du tror på det eller inte. Dina kunder har redan bestämt sig och de vill köpa klimatsmart. Det är vad du behöver tro på.
Roberth Karlsson