– Förr hade vi en stor blå låda på potatisåkern. Vi öppnade klockan 10 och så fick kunderna komma dit, punkt. I dag har vi en utveckling mot ett mer kundcentriskt möte. Det vill säga – det är kunden som bestämmer om den vill åka ut på potatisåkern eller köpa sina grejer via mobilen eller via någon mindre butik i stadskärnan. Och det gör stor skillnad i hela logistik-setupen, säger han.
Allan Dickner beskriver omnichannel som en ”supply chain” som klarar att möta kunden där kunden önskar. Tidigare var det multi-channel som gällde: där fanns det separata supply chains som aldrig möttes. Han exemplifierar med en kund som bor i Malmö. För några år sedan utgick ordern från Jönköping om en kund i Malmö beställde något på IKEA:s sajt. I dag är det helt annorlunda och eftersom det inte går att veta var kunden vill ha varorna måste tillgången på varor säkerställas på ett annat sätt. Dessutom vill kunderna ha varorna snabbare.
– Om kunden köper något på nätet kan han eller hon välja att hämta det i Malmövaruhuset. Men det kan också vara så att kunden har sommarhus på Öland och vill svänga förbi varuhuset i Kalmar som ligger precis vid Ölandsbron för att hämta grejerna. Eller kanske hämta varorna på en bensinmack i Borgholm. Detta ställer helt nya krav på optimeringen i din supply chain och det är detta jag ska prata om på webbinariet, säger han.
Läs mer och anmäl dig till webbinariet som är gratis HÄR.