Datorspel har länge varit en passion för Erlend Bjørke, och med en kandidatexamen i 3D-animation kan spelbranschen bli en arbetsgivare på sikt. I vår har han dock en praktikperiod på vårt norska huvudkontor, där han 3D-animerar maskiner och lösningar från ITO PallPack. Vi träffar honom när han precis har genomfört en detaljerad 3D-animation av pall-plastning i vår välkända sträckfilmsmaskin PallPack 8000.
Erlend berättar att han gärna utgår från tvådimensionella maskinritningar från vårt arkiv i Autodesk Inventor. Han designar sedan om dessa till 3D-modeller och sätter igång i programvaran Autodesk 3ds Max.
– Jag är mån om att detaljerna i alla komponenter ska visas korrekt, och att rörelser och hastighet ska vara så nära verkligheten som möjligt. Det är till exempel inte bara robotarmen som ska röra sig utan även slangar och andra små detaljer i fogen som ska röra sig samtidigt. Då kommer animationerna också att ge störst värde för kunden, som kommer att kunna se hur de olika maskinerna fungerar i praktiken, säger den unge datorentusiasten.
Tillsammans med ITO PallPack-kollegor i vårt tekniska team har han även besökt kunder för att få bästa möjliga inblick i hur tekniken fungerar i verkligheten.
– Det var särskilt intressant att se miljöstationen och det nya lagret med pallskyttlar på ASKO i full drift, men jag väntar lite innan jag gör en komplett 3D-animering av en så stor installation!
När Erlend designar en 3D-animation av en maskin eller installation kan den vändas och roteras i valfri riktning. Det gör att både kunden och våra egna designers enkelt kan se lösningen från ett fågelperspektiv eller från vilken vinkel som helst. Hittills har han skapat datoranimationer relaterade till sträckfilmning, transportbanor och etikettering, samt en komplett U-formad transportbana med sträckfilmning och andra processer. Därmed är han redan på god väg att lägga till värdefulla, högkvalitativa 3D-animationer till vårt arkiv.
Sedan får vi se hur länge vi får ha den duktiga 3D-animatören i ITO PallPack-teamet!