Arbetsdagen för DHL-anställda i Trondheim börjar med att ta emot och sortera paket från flyg och bilar under morgonen och förmiddagen. Paketen skickas vidare på transportbanor från ITO PallPack medan personalen koncentrerar sig på sorteringen. Senare under dagen går transportbanden i motsatt riktning då paket från företag i mellersta Norge ska transporteras med bilar eller flyg. Maxime Fortin är processingenjör vid DHL i Norge, och har varit ansvarig för kravspecifikation och val av leverantör, och han säger att de har fått nya transportlösningar som uppfyller deras krav och förväntningar.
– Jämfört med tidigare får vi mindre manuellt arbete och högre produktivitet. Transportlinjen är också integrerad med en screeninglösning för screening av alla paket som ska skickas med flyg. Vi gav ITO PallPack några utmaningar relaterade till att ändra om transportlinjen, bland annat placering av motorn och balanseringen av banden för att säkerställa optimal drift. Detta har lösts på ett väldigt bra sätt, och vi är mycket nöjda, säger han.
Vinst på flera områden
Maxime Fortin betonar att de nya ITO PallPack-lösningarna ger fördelar både när det gäller driftsäkerhet och HMS.
– Driftsäkerheten har varit oklanderlig hittills, så vi är väldigt optimistiska när det gäller att få ut maximalt av resurserna här och att de ska leva upp till våra höga logistikkrav. HMS-fördelar i form av mindre belastning för personalen kommer som grädde på moset, säger Maxime Fortin nöjt.