Sorteringslösning kortar e-handelns leveranstider
Utmaning
Designa en automatiserad sorteringslösning utifrån Skincitys behov.Lösning
Sorteringsband med skanning och band för varje speditör.Resultat
Snabbare leveranstider, ingen felsortering och effektivisering.– ITO:s lösning är ett sorteringsband med tio banor. Vi lägger de packade paketen med fraktetiketten uppåt så skannas etiketten automatiskt och streckkoden skickas till vårt WMS-system som svarar med vilken speditör det ska till och så går det till rätt plats, säger Charlie Löfgren, logistikspecialist och projektledare på Skincity.
Skincity är en hudvårdsklinik på nätet som arbetar med försäljning och rådgivning av hudvårdsprodukter och makeup. Företaget omsätter cirka 550 miljoner kronor, har drygt 150 anställda och blev nyligen en del av Kicks Group.
Företaget växer och flyttade i somras in i en ny fräsch lokal i Rosersberg, strax norr om Stockholm. Den större ytan gav företaget möjlighet att investera i en bättre och effektivare sorteringslösning.
– Vi har träffat flera leverantörer av automationslösningar och fick ett väldigt bra intryck av ITO som är väldigt pedagogiska, har suttit med oss och ritat och gett oss en förståelse för hur det här kommer att gynna oss och vad det finns för framtida utveckling av systemet, säger Charlie Löfgren.
Lyckat stresstest
I juli gjorde ITO:s projektledare Pontus Glavén tillsammans med ITO:s robot och PLS-expert ett stresstest av den nya sorteringslösningen.
– Vi testar både kapacitet och funktion så att allt sorteras rätt och framför allt att flödet funkar, säger Pontus Glavén.
Testet blev lyckat. Skincity önskade en lösning som kan sortera 3 000 paket i timmen, testet visade att den klarar 3 200.
– Det är över förväntan, en jättebra lösning, säger Charlie Löfgren och konstaterar att fler än 50 000 paket har sorterats sedan testet.
Snabbare leveranser
Vid inleveransen tas gods emot från Skincitys leverantörer, därefter plockas ordrarna, paketen packas och läggs på sorteringsbandet. Paketen skannas automatiskt och sorteras på det transportband som leder till respektive speditör och levereras till kund.
– Tidigare hade vi tio plock-köer, en för varje transportör. Förutom att det var ett monotont arbetsmoment plockades inte ordrarna i turordning. Nu har vi blivit av med manuell sortering, felsortering och vi plockar ordrarna i turordning, säger Charlie Löfgren.
Han berättar att Skincity har en ambition att plocka och packa ordrarna inom 24 timmar från att kunden gör beställningen online. Korta leveranstider är oerhört viktigt inom e-handel.
– Skincity har minskat antal ordrar som hanteras efter 24 timmar med hela 16 procent tack vare ITO:s sorteringslösning. Vi märker att kunder tenderar att välja aktörer som har snabba leveranstider. Vi erbjuder olika speditörer och tjänster och det är 60-70 procent av kunderna som aktivt väljer något av de snabbare alternativen.