Kraftfull anläggning för Tamros blå backar

Bättre hantering av tomma lådor och lock
När man pratar om läkemedel är det lätt att förstå att varuflödet är kritiskt. Det har den svenska läkemedelsgrossisten Tamro hanterat i 100 år. Från logistikcentret i Kungens kurva söder om Stockholm förser de dagligen apotek och sjukhus med ungefär 10 000 leveranser, eller upp till 15 000 när det är som mest. Varorna packas i blå plastbackar som förses med lock och tas ända till apoteket där transportbanden tar med sig tomma backar i retur.
Tamro ingick nyligen ett avtal med ITO PallPack om leverans av en ny anläggning för hantering och buffring av tomma plastbackar och lock. Anläggningen kommer att installeras till och med våren 2025. Per-Erik Pettersson ansvarar för produktionsutvecklingen av interntransporterna vid Tamros anläggning i Kungens kurva. Han säger att satsningen kommer att ge flera fördelar.
– Idag har vi ett antal äldre lösningar, som har nått sin tekniska livslängd. Med den nya anläggningen kommer vi att kunna flytta tombackarna till ett nytt område, så att vi kan frigöra plats för leverans. Orderflödet förbättras, där de tomma backarna förvaras blir lagret mer utrymmeseffektivt, backar utan lock transporteras effektivt dit varorna fylls och innan leverans transporteras locken med spiralhiss upp till nivå 2 där locken sätts på och bandas. Det här blir en modern anläggning som både ökar driftsäkerheten och vår effektivitet, säger Per-Erik Pettersson.

Från 1 800 till 3 000 ordrar per timme
Effektiviseringen kommer genom ökad lagringskapacitet för tomma backar, och – inte minst – genom att antalet leveranser per timme ökar från dagens 1 800 till 3 000.
– Det är nästan en fördubbling i kapacitet, och kommer utan tvekan att betyda mycket för oss, konstaterar Per-Erik Pettersson.
Varför valde ni ITO PallPack som partner för denna uppgradering?
– Det var ett lätt val, eftersom de presenterade den bästa lösningen. Dessutom är det lätt att kommunicera med skandinaver. Processen med ITO PallPack har varit bra, där vi har samarbetat kring att designa de tekniska aspekterna. Förväntningarna här är höga så det blir en spännande tid under våren innan allt förhoppningsvis är igång till sommaren 2025, avslutar Per-Erik Pettersson.
